Active


Categorie:
Klant: Koninklijke Gazelle

Werkzaamheden:
Concept opbouw / Ontwerp / 3D CAD surface modeling? Engineering support / prototyping

Bijzonderheden:

Wat goed is kan altijd beter! 



Designvisie: ontwerp een sportief, fris en uniek kettingscherm

Het doel is een nieuw fris en uniek gezicht aan de sportieve Gazelle fietsen te geven. Het kettingscherm moet voldoen aan de kernwaarden: slim design, licht fietsen en robuuste kwaliteit.

Gazelle toerfietsen worden verkocht in Nederland maar ook in Duitsland en België. Het ontwerp moet dus verschillende Europese doelgroepen aanspreken en aan de verwachtingen voldoen. De montage van het kettingscherm moet verbeterd worden maar mag niet ten koste gaan van de robuustheid.

In samenwerking met Gazelle engineering is een assembly samengesteld van componenten waar het scherm overheen moet komen. Daarnaast is er rekening gehouden met de kettinglijn in alle diverse standen en de vibratie van de ketting. De grote uitdaging was om voldoende ruimte te creëren voor een aantal  derailleurs/kettingbladen zonder dat het kettingscherm een volumineuse en lompe uitstraling krijgt.

De visie van het ontwerp is om de beste bescherming voor de gebruiker te combineren met een ranke en zwevende minimalistisch design, sportief en tijdloos met een Gazelle-eigen karakter.

Het resultaat is een smokey transparant kettingscherm met vloeiende en dubbel gekromde vlakken, minimalistisch in een sportief design zonder zichtbare bevestigingspunten. Het kettingscherm biedt voldoende ruimte aan diverse derailleurs en is geschikt tot 44-tands kettingbladen. Het kettingscherm wordt bevestigd op drie vast punten voor een stevige en trillingsvrije montage.

Het ontwerp bestaat uit drie onderdelen:

1   Hoofd kettingscherm, voor de optimale bescherming en het monteren aan de fiets;

2   De crankring: om een deel van de techniek te laten zien maar niet de viezigheid van de tandring. Tevens breekt het het ontwerp oppervlak andere accentkleuren

Extra styling element: om de bevestiging aan de fiets te verbergen en meer vrijheid te creëren om de fiets snel en logistiek goedkoop te kunnen stylen.